کاراته کنترلی

وبلاگ رسمی باشگاه کاراته آسیا شهرستان ایوان غرب

کاراته کنترلی

وبلاگ رسمی باشگاه کاراته آسیا شهرستان ایوان غرب

سِن‌سِی کیست؟

گاهی اوقات سکوت بهترین تمجید و ستایش است که یک سن‌سی از هنر‌آموزانش می‌کند. سن‌سی به این نکته توجه می‌کند که چه چیز بر هنرآموزان دوجو تاثیر می‌گذارد و آنها چگونه در برابر دوستان، خانواده و شغل خود عمل می‌کنند پس بر همین اساس با آنها رفتار می‌کند. هر چند آنها می‌توانند به میل خود، خود را با شرایط تغییر دهند، اما سن‌سی تغییر نمی‌کند چون می‌خواهند اهداف و اصول داخلی دست نخورده باقی بماند، آنها پافشاری می‌کنند در جایی که هیچ دلیل واضحی وجود ندارد، به دیگران فرصت می‌دهند و هیچ پاداشی طلب نمی‌کنند و این ناشی از مهارتِ تفکر و عقل و جسم آنها است ، اینست که به آنها سن‌سی می‌گویند. نوعا آماده کردن یک سن‌سی ارزشمند، نیازمند تجربه تربیت هزاران هنرآموز است. داشتن یک سن‌سی نیازمند حفظ و نگهداری از آنست. یک سن‌سی با وجود منحصر به فرد بودنش به دیگران شبیه است. آنها انسانهایی هستند که برای سفرهای طولانی‌شان شایسته احترام به خصوصی‌اند. یک سن‌سی یک معلم عالی است که در زمان معین و به بهترین راه و روش ممکن، دانش جامع و کامل خود را به هنرآموزان منتقل می‌کند، به آنان و مشکلات‌شان توجه می‌کند. وقتی هنرآموزی پیشرفت می‌کند یک سن‌سی هیچگونه توجه و التفاتی از خود نشان نمی‌دهد بلکه در مورد او سختگیرتر نیز می‌شود. یک سن‌سی در عین مهربانی با مبتدیان در مورد آنها سختگیری نیز می کند. سن سی به بهترین روش و با توجه به جنبه های روحی و درونی این فن هنرآموزانش را نصیحت می‌کند و به عنوان یک دوست با حوصله و دقت به صحبت‌های آنها گوش می‌دهد. هنر‌آموزان ممکن است سن‌سی را یک معلم و یا یک دوست بدانند، اما سن‌سی هیچکدام به تنهایی نیست او هم معلم است و هم دوست و یا حتی بیشتر. یک سن‌سی به هنرآموز با یک دیده باز می‌نگرد، به ظاهر حرکتی نمی‌کند ولی به بهترین راه ممکن که مناسب وضعیت آن هنرآموز باشد به او کمک می‌کند. اگر این به معنای سخت یا نرم بودن است پس سن‌سی این چنین است، این بهترین رفتار برای هنرآموزان است که قلب سن‌سی همیشه با آنها است اغلب یک " سن‌سی " ممکن است هنرآموزان را با بیان دیدگاههایی دقیقا مخالف نظر آنها امتحان کند، تا عکس‌العمل آنها را ببیند. سن‌سی دروغ‌ها و شایعه‌هایی می‌گوید تا ببیند که هنرآموزان آنها را می‌پذیرند و یا درست وقتی که می‌توانند نظر خود را ابراز کنند چیزی نمی‌گویند.  

منبع از سایت انجمن شیتوریو ایران

اوکه نو گو گن‌سوکو (پنج اصل دفاعی در شیتوریو)

اوکه نو گو گن‌سوکو (پنج اصل دفاعی در شیتوریو)

اوکه نو گو گن‌سوکو، پنج اصل دفاعی در شیتوریو

تن‌شین = تای ساباکی , در مقابل حمله حریف به زاویه عقب یا طرفین رفته و دفاع می‌کنیم این حرکت با پای عقب و جلو انجام می‌شود.

شوتی اوکه
شوتی اوکه

کوشّین = عقب‌کشی و نفوذ , در مقابل حمله حریف به عقب کشیده و بلا‌فاصله نفوذ کرده و حمله می‌کنیم.

شوتو اوکه
شوتو اوکه
کوکوتسو گدان بارای
کوکوتسو گدان بارای

ریوسوئی = دفاع نرم , حمله حریف را با یک دفاع ساده مانند ناگاشی اوکه ، شوتی اوکه ، کاکه‌ته و .... دفع کرده و سپس حمله می‌کنیم در این روش می‌توان تواما دفاع و ضربه انجام داد. ناگاشی اوکه و گیاکو زوکی همزمان با هم.

ناگاشی اوکه
ناگاشی اوکه

راکـّا = دفاع محکم و قوی, حمله حریف را قبل از اینکه کامل شود خنثی می‌کنیم و از تکنیکهایی مانند اوچی کومی، اوده اوسائی اوکه استفاده کرده و در ابتدای حمله حریف ضربه وی را خفه می‌کنیم.

اوچی اوکه
اوچی اوکه
یوکو بارای
یوکو بارای

هان‌گکی = دفاع مانند حمله, دفاعی که خود حمله می‌باشد مانند تکنیک زوکی اوکه بدین معنی که در مقابل ضربه زوکی حریف زمان بندی زوکی خودتان به نحوی باشد که در مسیر حمله ز‌وکی حریف را منحرف کرده و در انتها زوکی شما اصابت کند.

جودان زوکی اوکه
زوکی اوکه

منبع سایت انجمن شیتوریو ایران

تنپو هاسوکو (آشی‌ساباکی یا تمرین حرکات پا)

تنپو هاسوکو (آشی‌ساباکی یا تمرین حرکات پا)

در هنگام اجرای بسیاری از تکنیکها، احتیاج است که به سمت جلو، عقب، چپ یا راست حرکت کرد. این حرکت مانند راه رفتن معمولی یا دویدن یا جهیدن مثل قورباغه نیست، حرکت کردن به هر جهت ( به هر طرف) بستگی مستقیم به استفاده صحیح از پاها دارد.

یک پا همیشه محور است، این پا همیشه در جهت مخالف جهتی که حرکت قرار است انجام شود، قرار می‌گیرد و نیرو و قدرت اولیه حرکت را فراهم می‌کند. با صاف کردن قدرتمند زانوی پای محور، در واقع این پا فشار زیادی به زمین وارد می‌کند و در نتیجه، نیروی عکس‌العمل بوجود می‌آید. در نتیجه این نیروی عکس‌لعمل، باسن و قسمت بالای بدن همراه با پای دیگر، می‌توانند به جلو، عقب.... حرکت کنند.

کف پای، پای محور، در این هنگام به آرامی روی زمین سُر داده می‌شود. درک تفاوت بین پای محور و پائی که حرکت می‌کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یکی از اصول مهم تلقی می‌شود. این تفاوت باید بطور کامل درک شده و مورد تمرین قرار گیرد. پای محور با قدرت به زمین فشار وارد می‌کند، پای حرکت با سرعت ولی به نرمی سـُر می‌خورد. در بخش زیر به لیست حرکات پا در شیتوریو توجه کنید.

حرکت در هشت جهت اصلی

آیومی آشی: قدم گذاشتن
مائه آیومی آشی: قدم گذاشتن به جلو
مائه نانامه آیومی آشی: قدم گذاشتن به جلو در زاویه 45 درجه
اوشیرو آیومی آشی: قدم گذاشتن به عقب
اوشیرو نانامه آیومی آشی: قدم گذاشتن به عقب در زاویه 45 درجه

یوری آشی: قدم لیز
مائه یوری آشی: قدم لیز به جلو
مائه نانامه یوری آشی: قدم لیز به جلو در زاویه 45 درجه
اوشیرو یوری آشی: قدم لیز به عقب
اوشیرو نانامه یوری آشی: قدم لیز به عقب در زاویه 45 درجه

سوگی آشی: پای دنباله رو- قدم دنباله رو
مائه سوگی آشی: قدم دنباله رو به جلو
مائه نانامه سوگی آشی: قدم دنباله رو به جلو در زاویه 45 درجه
اوشیرو سوگی آشی: قدم دنباله رو به عقب
اوشیرو نانامه سوگی آشی: قدم دنباله رو به عقب در زاویه 45 درجه

هی‌کی آشی: کشش پا، قدم کششی
هی‌راکی آشی: قدم باز- باز کردن به طرفین
هی‌راکی یوسه آشی: رفتن به طرفین به حالت ساده
هی‌راکی کوسا آشی: باز کردن پا، باز شدن ضربدری و رفتن صلیبی شکل
اُکوری آشی: قدم دوبل
ماواری آشی: قدم چرخشی، پای دور زدن
توبی آشی: جهش، قدم پرشی 

منبع سایت انجمن شیتوریو ایران

هیجی آته گو هو (ضربه دست با آرنج به پنج جهت)

استاد تن‌زاده در حال اجرای هیجی آته گوهو

  1. هاچی‌جی داچی
  2. ری
  3. یوی
  4. ذنکوتسوداچی، هیداری گدان بارای. (با پای چپ قدم به جلو گذاشته می‌شود)
  5. قدم به جلو و روی ذنکوتسو‌داچی، تاته هیجی آته
  6. قدم به عقب روی ذنکوتسو‌داچی، اوشیرو هیجی آته
  7. قدم به جلو روی شیکو داچی، چودان هیجی آته
  8. در همان حالت شیکو داچی، اُتوشی هیجی آته انجام می‌شود
  9. پای راست را به هاچی جی داچی برده و یوکو هیجی آته انجام می‌شود. (به پهلوی راست)
  10. ذنکوتسو‌داچی، میگی گدان بارای. ( از همان حالت هاچی‌جی داچی پای چپ را به عقب کشیده و میگی گدان‌بارای را انجام می‌دهیم)
  11. قدم به جلو و روی ذنکوتسو داچی، هیداری تاته هیجی آته
  12. قدم به عقب و روی ذنکوتسو داچی، هیداری اوشیرو هیجی آته
  13. قدم به جلو روی شیکو داچی، هیداری چودان هیجی آته
  14. در همان حالت شیکو داچی، هیداری اتوشی هیجی آته انجام می‌شود
  15. پای چپ را به هاچی‌جی داچی برده و هیداری یوکو هیجی آته انجام می‌شود. ( به پهلوی چپ )
  16. ذنکوتسو داچی، هیداری گدان‌بارای. ( از همان حالت هاچی‌جی داچی پای راست را به عقب کشیده و هیداری گدان‌بارای را انجام می‌دهیم )
  17. یامه. ( پای جلو را به عقب کشیده و روی هاچی‌جی داچی قرار می‌دهیم )  

منبع سایت انجمن شیتوریو ایران